fredag 16 december 2016

Jag.
Det har varit en tungt att vara jag ett tag nu. Jag har slutit mig mer och mer in i mig själv och varit känslomässigt ur balans. Och faktum är att detta varit den enda plats där jag fått utlopp för mina känslor, ocensurerat. Jag har känt mig misslyckad, överflödig och egocentrisk och på grund av det har jag inte kunnat, helt och fullt, pratat om vad som tynger mig med de som jag annars öppnar upp mig för.
    Jag har, i tysthet och i egenhet med mig själv, grubblat mycket över kärlek, egenvärde och livet rent allmänt. Jag har lagt mycket tid över att tänka på hur jag tar åt mig och reagerar på andras ord. Hur jag tänker om mina känslor, och om mina egna ord. Att ge och ta emot komplimanger. Jag är dålig på att ta emot komplimanger.

Men jag har också kommit till insikt att andra inte ser mina texter och mina nedskrivna känslor på samma sätt som jag. Jag är noga med att skriva exakt vad jag menar, jag vill inte att andra, som snubblar in på min blogg, ska tolka fel, eller tolka in egna budskap. Jag vill vara ärlig, rak och precis. Skriver jag att jag inte vill leva innebär det inte per automatik att jag vill dö. Skriver jag att jag tänker på att vara död innebär det inte att jag vill ta mitt liv. För mig är den en väsentlig skillnad, men som kanske inte är helt självklar för alla.
    Jag kan ge ett exempel. Gå tillbaka till första stycket. Jag är säker på att ni läste något som ni tolkade in själva. Mina känslor, det jag skriver om här, det det här andrummet för mig handlar om. "Jag har känt mig misslyckad." Känt mig. Det är inte samma sak som att vara. En åsikt eller känsla är inte automatiskt en sanning. "Att jag inte vill leva betyder inte att jag vill dö."
    Jag vet - intellektuellt - att jag inte är misslyckad, överflödig eller egocentrisk. Jag vet att jag är älskad, att jag förgyller andras liv och att jag är meningsfull. Men det är en så stor skillnad på mentalitet och förnuft. Mina känslor är inte förnuftiga, inte nu. Och jag kan skriva det öppet för att det inte är något fel på mitt förnuft. Jag VET, men jag är inte känslomässigt övertygad.

"I'm only human after all.
You're only human after all."
(Rag'n'Bone Man - Human)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar