fredag 6 december 2013

Händelsen (jag väljer att utesluta ordet "nyhet" då det klingar av något positivt i mina öron) har cirkulerat under gårdagskvällen och natten, samt morgonen i sociala medier. Även tidningarna lär ha stoppat pressarna igår kväll när beskedet kom, och det lär ha varit ett hett samtalsämne i Efter 10 med Malou i Tv4 imorse.

Nelson Mandela har avlidit, 95 år gammal.

Jag är mer eller mindre precis hemkommen från sista lektionen i Etik och människans livsvillkor, och i utvärderingen som vår lärare vill att vi skulle skriva fann jag tillfället att citera Nelson själv. Jag menar nämligen på att rasism och främlingsfientlighet, lik som homofobi, hat och förakt grundar sig i okunskap. Och att en människa aldrig föds ond eller hatande utan att detta är något man lär sig, vilket jag skrev ner på mitt pappersark.
Jag har under min termin på komvux lärt mig oerhört mycket om mig själv, om mina åsikter och vad jag står upp för. Om vad jag håller kärt och vilka strider jag väljer att ta mig ann, och det är bland annat tack vare mina etiklektioner. Och Nelsons arbete handlade just om etik, vad som är rätt och fel, och vad vi ska göra för att finna frihet.

"No one is born hating another person because of their color of his skin, his background or his religion. People must learn to hate. And if they can learn to hate, they can be taught to love. Because love comes more naturally to the human heart than its opposite." - Nelson Mandela

När jag gick förbi Högskolecentrum påväg hem från lektionssalen såg jag en svensk halvt hissad flagga utanför byggnaden, för att hedra Nelsons bortgång, och jag tyckte det var så oerhört fint och för mig symboliserar det stolthet och heder. Stolhet och heder till Nelson, för allt han tillfört oss och kampen mot rasism, utanförskap och jämställdhet, och det var även vid anblicken av flaggan som jag bestämde mig för att skriva ett inlägg om detta, för det är det minsta jag som medborgare på jorden kan ge honom, efter vad han givit mig i och med sin kamp.

"Vi har förlorat en av de mest inflytelserika och i grunden goda människor om någon kommer att tillbringa tid med." - Barack Obama, USA:s president

"Vår nation har förlorat sina störste son. Vår folk har förlorat en fadersgestalt." - Jacob Zuma, Sydafrikas president

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar